V miniseriáli o osobnej asistencii sme sa už na túto sociálnu službu pozreli z pohľadu toho, kto ju vykonáva, aj toho, komu v živote pomáha. Teraz vám predstavíme Agentúru osobnej asistencie pri organizácii Belasý motýľ (predtým Organizácia muskulárnych dystrofikov v Slovenskej republike). Rozprávam sa s jej pracovníkom Jozefom Blažekom. Začíname od podlahy, definíciou osobnej asistencie (ďalej len OA) a jej odlíšením od opatrovateľskej služby, s ktorou si ju ľudia neraz mýlia: „OA je pomoc človeku so zdravotným postihnutím pri úkonoch, ktoré on sám nezvláda. Hlavný rozdiel oproti príspevku na opatrovanie je v tom, že pri OA si pomoc riadi sám človek so znevýhodnením, kým príspevok na opatrovanie poberá väčšinou rodinný príslušník a variabilita pomoci je tam obmedzená.“
Rozsah úkonov v rámci OA je veľmi široký a závisí od zdravotného postihnutia poberateľa, ale aj od jeho aktivít. Zjednodušene povedané, OA by mala človeku umožňovať riadiť svoj život tak, ako by si to predstavoval, keby nemal zdravotné postihnutie. Zvykne sa hovorievať, že OA dáva krídla. Jozef má v živej pamäti mladého muža, ktorý dlhodobo býval s rodičmi. Pred časom však prešiel na OA. Od mesta dostal nájomný byt, chodí do práce, pritom sa však k rodičom pravidelne vracia a dokonca im pomáha napríklad s nákupmi, lebo sú už starší.

Keďže zoznam činností OA je naozaj pestrý, jednoduchšie bude povedať, čo do nej nepatrí. „OA vám nepomáha na pracovisku, na to už slúžia pracovní asistenti, čo je iná kategória. OA takisto nemôže byť v škole so žiakom základnej alebo strednej školy, tí využívajú iný druh asistencie.“
Množstvo úkonov OA spontánne a bezplatne robili, ale často aj naďalej robia, rodinní príslušníci človeka s postihnutím. Samotnú OA však podľa zákona vykonávať nemôžu. Dôvody sú podľa Jozefa Blažeka zrejmé: „Ide o to, aby OA odbremenila rodinu klienta a zároveň, aby človeku s postihnutím umožnila byť čo najviac samostatný. Rodičia sa často obetujú do špiku kostí, no keď je už starostlivosť dlhodobá, aj u nich sa prejavujú rôzne zdravotné problémy. K tomu sa pridružuje vysoký vek. Pre rodičov je dobré, keď vedia, že ich dieťa bude mať zabezpečenú zodpovedajúcu starostlivosť aj neskôr, keď už svojmu synovi či dcére nebudú môcť pomáhať oni. Aj tu sú však prípustné výnimky. Rodinný príslušník môže OA poskytovať na tie najintímnejšie úkony, najmä osobnú hygienu, maximálne v rozsahu štyroch hodín denne.“

S Jozefom Blažekom prejdeme aj do osobnejšej roviny. Sú aktivity, pri ktorých rodičov jednoducho nechcete: „Ani by to nešlo,“ smeje sa Jozef. „Sú už starší a ťažko by som od nich mohol chcieť, aby chodili so mnou na turistiku. Nedokázali by mi pomôcť napr. pri rannom vstávaní a neťahal by som ich ani na rôzne spoločenské akcie, kde by boli rušivým elementom. Máme dobrý vzťah, rád ich navštevujem, ale každý má svoj život.“

Agentúra, v ktorej Jozef pracuje, pomáha spojiť ľudí, ktorí OA hľadajú s tými, ktorí by ju chceli poskytovať. Pre koho je OA ako práca vhodná? „Dôležité je prekročiť vek osemnásť rokov. Je fajn, ak ide o empatického človeka, ktorý chce pomôcť iným. Vykonávaním OA sa dá dobre privyrobiť, no ak musíte splácať hypotéku, asi to nebude úplne pre vás. Nejde pritom len o hodinovú sadzbu OA, ale aj o postavenie OA v sociálnom systéme. Štát hradí za OA základné odvody do zdravotnej poisťovne. Je možné hradiť aj odvody do sociálnej poisťovne, ale to len za určitých podmienok, napríklad, že človek nemá okrem OA iný príjem. OA však nemá nárok na platenú dovolenku a ani na PN-ku v prípade ochorenia.“
Presný postup, ako si OA vybaviť, nájdete na web stránke Osobná asistencia. Súčasťou tohto procesu je aj pohovor na úrade práce, sociálnych vecí a rodiny, kde záujemca uvádza, na ktoré činnosti bude OA potrebovať. Agentúra OA pri Belasom motýľovi poskytuje v prípade potreby aj sprevádzanie a asistenciu priamo na úrade. Jozef Blažek však hovorí, že sa to týka najmä ľudí s telesným postihnutím: „Pri nich tie potreby poznáme bližšie a vieme pomôcť pri obhajobe jednotlivých úkonov. Ak žiadateľ participoval na tvorbe výpočtu hodín, tak je v obraze a vie si svoje potreby obhájiť lepšie. Ak len príde a povie, že chce toľko a toľko hodín, úradník s ním začne prechádzať jednotlivé položky a vtedy je to neraz dielo okamihu. Pri ťažkých telesných postihnutiach potrebujú ľudia asistencie naozaj veľa. Niekedy musia byť polohovaní v noci a asistent tam musí aj spať. Toto sa neraz na úradoch ťažko chápe. Ak s klientom ide na úrad náš poradca, má to veľkú váhu. Tam potom aj úradník vidí, že to má žiadateľ dobre zargumentované.“

A čo ľudia s inými znevýhodneniami? „Tých sa snažíme nasmerovať na organizácie, ktoré sa im priamo venujú. Ak také združenie nepoznáme, pokúšame sa klientov navigovať aspoň telefonickými radami. Na našej stránke je aj manuál na výpočet hodín OA, ktorý si užívateľ môže prejsť a zhruba si vypočítať, čo by sa ho týkalo a koľko hodín by potreboval.“ Pri hľadaní OA však už pomôžu každému bez ohľadu na znevýhodnenie.
Financovanie agentúry je viaczdrojové: „Máme sociálnych poradcov, ktorí majú časť mzdy hradenú cez Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny alebo cez Bratislavský samosprávny kraj. Kľúčovým zdrojom sú pre nás dve percentá z daní, využívame aj granty.“
Agentúra ľuďom s priznanou OA pomáha aj v získavaní ďalších kompenzácií potrebných na to, aby OA fungovala čo najlepšie: „Ak sa človek nevie sám postaviť z postele, pomáhame mu vybaviť stropný zdvihák, aby s ním asistent vedel manipulovať.“ Poradenstvo v agentúre je bezplatné. „Klienta si vypočujeme, pošleme mu na vyplnenie evidenčný formulár a ďalej s ním riešime veci osobne alebo telefonicky.“
Ak má človek záujem o prácu OA, musí sa dostaviť do agentúry osobne. Tam sa ho pýtajú na jeho záľuby, zisťuje sa jeho príjem. „Priamo na zdravotný stav sa pýtať nemôžeme, musíme to robiť trochu okľukou, napríklad aké činnosti zvláda, či má vodičský preukaz, či má skúsenosť s pomocou človeku so zdravotným postihnutím a podobne.“ Vzdelanie, časové možnosti, lokalita, kde chce pôsobiť. Aj odpovede na tieto otázky pomáhajú dotvoriť profil potenciálneho asistenta.

A ako odfiltrovať problematických uchádzačov? „Žiadne štandardizované psychotesty nepoužívame. Na toto máme naozaj len nos, ktorý nás väčšinou nesklame. Kde pracoval predtým? Prečo chce vykonávať asistenciu? Otázok, ktoré nám uchádzača pomôžu preklepnúť, je dosť. K tomu sa pridáva osobný dojem. Ak sa nám pozdáva, posunieme ho hneď do výkonu. Ak máme nejaké pochybnosti, pošleme ho najprv ku klientovi, ktorý má pri sebe aj niekoho iného, aby si ho vedel overiť v praxi. Toto je dôležité napríklad pri klientoch so zrakovým znevýhodnením, pre ktorých sa inak asistent hľadá pomerne ľahko, ale v ich prípade by to mal byť naozaj dôveryhodný a overený človek s portfóliom predchádzajúcich skúseností alebo vzdelania. Stáva sa aj to, že uchádzača nedokážeme umiestniť nikam. Vtedy mu navrhujeme, aby si OA skúsil napríklad v zariadení sociálnych služieb, kde sa môže zamestnať a popri tom robiť OA.“
Jozef Blažek zároveň dodáva, že asistent ani nemusí byť zlý, len sa nezladí s konkrétnym klientom a u iného to už zafunguje dobre. Ide teda, podobne ako vo vzťahoch, o hľadanie toho pravého. „Niektorým ľuďom sa asistent hľadá naozaj ťažko. Sú naňho kladené väčšie nároky – mal by byť zdatný fyzicky alebo byť takmer až psychológom… to všetko pri známom finančnom ohodnotení.“ Vo všeobecnosti sa u asistenta cení empatický, chápavý prístup s prihliadnutím na prežívanie klienta, ktorý aj vzhľadom na svoj zdravotný stav môže byť niekedy mrzutý či nepríjemný. Asistent sa ťažko hľadá aj človeku, ktorý má problémy s komunikáciou. Ako jednu z nevyhnutných vlastností dobrého asistenta uvádza Jozef Blažek dochvíľnosť, pretože OA má človeku pomáhať, nie ho brzdiť a obmedzovať. Jozef zároveň zdôrazňuje, že každý asistent nemusí byť fyzicky zdatný a svalnatý. Ak ide o človeka útleho alebo telesne slabšieho, pokojne môže OA vykonávať u nevidiacich klientov, kde sa žiada skôr sprevádzanie alebo pomoc v domácnosti.

Pohovor sa robí aj so záujemcom o využívanie asistencie. Uvádza, na čo chce OA využívať, v akých časoch, aké má pomôcky. Mimochodom, klientov je zatiaľ viac ako záujemcov o vykonávanie asistencie. Telefonátom záujemcov o túto prácu sa teda v agentúre určite potešia.
Michal Herceg