Výkladové usmernenie k uplatňovaniu Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady č. 1107/ 2006 o právach osôb so zdravotným postihnutím a osôb so zníženou pohyblivosťou v leteckej doprave

V spolupráci s Európskym fórom osôb so zdravotným postihnutím (EDF) bol vypracovaný návrh usmernenia Európskej komisie (EK) o výklade nariadení týkajúcich sa prístupnosti cestovania leteckou dopravou s asistenčným psom. Úplné znenie usmernenia týkajúceho sa práv osôb so zdravotným postihnutím a osôb so zníženou pohyblivosťou pri cestovaní leteckou dopravou bolo uverejnené v lete 2024.

Obsahuje niekoľko dôležitých častí s výkladom pre cestovanie s vodiacim alebo asistenčným psom.

  • EK odporúča leteckým spoločnostiam, aby požadovali doklad o výcviku, ale nedefinuje, odkiaľ by mal tento doklad pochádzať.
  • EK odporúča, aby sa na letiskách nachádzali toalety pre psov.
  • EK odporúča leteckým spoločnostiam, aby v prípade potreby poskytli bezplatne ďalší priestor alebo ďalšie sedadlo.

Zhrnutie kľúčových bodov

5.4.1. Včasné oznámenie potreby pomoci

Podľa článku 7 ods. 1 a 2 Nariadenia č. 1107/ 2006 musia osoby so zdravotným postihnutím a osoby so zníženou pohyblivosťou, aby mali nárok na primeranú pomoc, vopred oznámiť svoju potrebu pomoci a prípadne potrebu prepravy svojho vybavenia pre mobilitu a potrebu sprevádzania uznaným asistenčným psom najmenej 48 hodín pred uverejneným časom odletu. V takýchto prípadoch je riadiaci orgán letiska zodpovedný za zabezpečenie poskytnutia pomoci takým spôsobom, aby daná osoba mohla nastúpiť na let, na ktorý má rezerváciu.

5.7. Cestovanie s uznaným asistenčným psom

V Nariadení č. 1107/ 2006 sa používa formulácia “uznané asistenčné psy“, aby bolo jasné, že takéto psy (i) boli vybrané a vycvičené tak, aby spĺňali individuálne potreby osoby so zdravotným postihnutím, a (ii) využívajú schopnosti a zručnosti, ktoré sa naučili, keď pomáhajú svojim majiteľom pri vykonávaní ich každodenných činností. S cieľom zabezpečiť, aby takéto psy nepredstavovali riziko pre bezpečnosť letectva, sú okrem výcviku na špecifické úlohy spojené s asistenciou svojim majiteľom vycvičené aj na bezpečný pohyb na verejných priestranstvách a na poslušnosť voči svojmu majiteľovi. V záujme bezpečnosti leteckej dopravy môže letecký dopravca požiadať majiteľa psa, aby predložil dôkaz, že pes absolvoval potrebný výcvik.

Medzi asistenčné psy patria nielen vodiace psy nevidiacich alebo slabozrakých osôb, ale aj psy, ktoré pomáhajú osobám s inými druhmi postihnutia. Príkladom sú psy, ktoré pomáhajú nepočujúcim a nedoslýchavým osobám, alebo psy, ktoré pomáhajú osobám s telesným postihnutím (napr. zabezpečujú im rovnováhu a stabilitu).

V súčasnosti neexistujú žiadne pravidlá na úrovni EÚ týkajúce sa výcviku alebo certifikácie asistenčných psov. To by mohlo leteckým dopravcom a riadiacim orgánom letísk brániť v posúdení, či pes spĺňa podmienky na to, aby bol uznaný ako asistenčný pes. Bolo by vhodné, aby sa vnútroštátne orgány, priemyselné organizácie, organizácie osôb so zdravotným postihnutím a osôb so zníženou pohyblivosťou a organizácie pôsobiace v oblasti výcviku asistenčných psov dohodli na harmonizovanom súbore pravidiel na posúdenie toho, či pes absolvoval výcvik potrebný na to, aby sa kvalifikoval ako uznaný asistenčný pes.

Nariadením Európskeho parlamentu a Rady č. 576/ 2013 sa ukladajú určité požiadavky pred tým, ako môžu psy cestovať po členských štátoch, najmä pokiaľ ide o požadované identifikačné systémy a doklad o očkovaní. Odvetvie a príslušné zainteresované strany (najmä združenia osôb so zdravotným postihnutím a osôb so zníženou pohyblivosťou) by mali aktívne zvyšovať informovanosť majiteľov asistenčných psov o týchto požiadavkách.

Prispôsobenia pre uznaných asistenčných psov

V článku 7 ods. 2 Nariadenia č. 1107/ 2006 sa uvádza, že ak sa vyžaduje uznaný asistenčný pes, takáto požiadavka sa musí splniť – za predpokladu, že táto požiadavka je oznámená leteckému dopravcovi alebo jeho zástupcovi alebo prevádzkovateľovi zájazdu v súlade s platnými vnútroštátnymi predpismi, ktoré sa vzťahujú na prepravu asistenčných psov na palube lietadla (ak takéto predpisy existujú).

V prílohe I k Nariadeniu č. 1107/ 2006 sa stanovuje, že za zaobchádzanie s uznanými asistenčnými psami na zemi sú zodpovedné riadiace orgány letísk. Je vhodné zabezpečiť dobre udržiavaný priestor pre asistenčné psy.

8.1. Preprava uznaných asistenčných psov v kabíne lietadla

S uplatnením vnútroštátnych právnych predpisov a právnych predpisov EÚ týkajúcich sa pohybu zvierat uvedených v bode 5.7 sa má uznaným asistenčným psom umožniť cestovanie v kabíne pre cestujúcich bez dodatočných poplatkov v súlade s článkom 10 Nariadenia č. 1107/ 2006 a jeho prílohou II.

Uznané asistenčné psy budú zvyčajne sedieť v priestore na podlahe pred sedadlom svojho majiteľa.

Ak asistenčný pes nemôže sedieť na podlahe pred sedadlom svojho majiteľa (napríklad preto, že je príliš veľký), letecký dopravca musí ponúknuť vhodné alternatívne riešenie na umiestnenie psa bez účtovania dodatočných poplatkov v súlade s článkom 10 Nariadenia č. 1107/ 2006 a jeho prílohou II. To môže zahŕňať bezplatné poskytnutie miesta pre asistenčného psa vedľa osoby so zdravotným postihnutím.

Musíme mať na pamäti, že tieto usmernenia nie sú pre letiská a dopravcov právne záväzné. Európska komisia chce prostredníctvom tohto dokumentu objasniť, ako uplatňovať Nariadenie č. 1107/ 2006 v praxi. Celý dokument nájdete na web stránke Európskej komisie pod názvom: Práva cestujúcich v leteckej doprave pre osoby so zdravotným postihnutím – usmernenia Európskej komisie k nariadeniam.

Zdroj: Newsletter Európskej federácie pre vodiace psy

Preklad a úprava: Stanislav Sokol