História zákona 109/2005
V marci 2024 poslanci NR SR Rudolf Huliak, Dagmar Kramplová, Milan Garaj a Adam Lučanský predložili návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len ako zákon o MNO).
Podľa tohto návrhu, okrem iného, bude organizácia považovaná za „organizáciu so zahraničnou podporou“, ak dostáva finančné alebo iné hmotné plnenie prijaté priamo alebo nepriamo od zahraničnej fyzickej alebo právnickej osoby alebo od domáceho subjektu, ktorý má označenie „organizácia so zahraničnou podporou“ a ktorých príspevky jednotlivo alebo v úhrne za kalendárny rok presiahnu 5 000 Eur. Takáto organizácia je potom povinná uvádzať svoj názov spolu s dodatkom „organizácia so zahraničnou podporou“.
V novembri 2024 predložil poslanec NR SR Adam Lučanský pozmeňujúci návrh k návrhu zákona o MNO. Navrhol v ňom vypustiť pôvodne navrhovanú povinnosť označovať sa ako „organizácia so zahraničnou podporou“ pri príjmoch aspoň 5 000 Eur zo zahraničia. Dôvodom je potreba zosúladenia návrhu zákona s interpretáciou európskeho práva podľa Súdneho dvora Európskej únie. Navrhol však zaviesť nasledovnú definíciu lobingu:
Lobingom sa rozumie priame alebo nepriame ovplyvňovanie rozhodovania verejného funkcionára, vedúceho štátneho zamestnanca v služobnom úrade, ktorým je kancelária prezidenta Slovenskej republiky, ministerstvo alebo iný ústredný orgán štátnej správy, alebo osoby, ktorá poskytuje poradenské služby alebo spracúva odborné podklady pre prezidenta Slovenskej republiky, člena vlády, štátneho tajomníka alebo vedúceho ostatného ústredného orgánu štátnej správy (ďalej len „lobovaný“) pri výkone jeho funkcie, ak je vykonávané opakovane.
MNO môže vykonávať lobing len ak ho má zapísaný v registri MNO. Pri výkone lobingu je povinná upozorniť lobovaného, že ide o výkon lobingu a ak o to lobovaný požiada, je lobujúca osoba povinná túto skutočnosť potvrdiť písomne. MNO je tiež povinná zverejňovať na svojom webe informácie o realizovanom lobingu. Lobovaný však nemusí zverejňovať žiadne informácie o lobistovi, o predmete a výsledkoch lobingu. Navrhované opatrenie je evidentne diskriminačné, lebo jeho uplatňovanie sa vyžaduje len od MNO a nie od iných privátnych subjektov ako sú podnikatelia, pre ktorých je lobing prirodzenou činnosťou.
V apríli 2025, pred schvaľovaním zákona o MNO, boli z neho vypustené ustanovenia o lobingu. MV SR prisľúbilo pripraviť participatívnym postupom návrh samostatného a nediskriminačného zákona o lobingu. Už sa uskutočnili dve diskusné stretnutia na túto tému.
Zároveň však bol do návrhu zákona vložený článok o novelizácii zákona 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám, ktorý je pre MNO diskriminačný tým, že im ukladá povinnosti, ktoré iné privátne subjekty nemajú a zároveň im ukladá mimoriadne náročné a nákladné úlohy.
Vzhľadom na mimoriadnu závažnosť zákona o MNO považujeme celý legislatívny proces za neštandardný a nevhodný. Návrh bol predložený ako poslanecký so zásadnými zmenami formou dodatočných poslaneckých návrhov bez možnosti návrh pripomienkovať. Od predloženia návrhu po jeho schválenie uplynulo 13 mesiacov, čo poskytovalo dostatočný priestor na diskusie s MNO, na predloženie návrhu ako vládneho a na riadne pripomienkové konania.
Zákon 109/2025
Zákon 109/2025 Z.z. je účinný od 1. júna 2025 a zásadným spôsobom rozširuje povinnosti MNO. Okrem novelizácie zákona 213/1997 Z.z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby obsahuje aj novely zákonov o združovaní občanov, o nadáciách, o neinvestičných fondoch a o organizáciách s medzinárodným prvkom ako aj novelu zákona 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám.
Organizácia VIA IURIS pripravila Návod na postup pri aplikácii zákona č. 109/2025 Z. z., PDF, 582kB Ide o novú právnu úpravu, pre ktorú nie sú k dispozícii jasné postupy a výklad, preto je možné, že úrady a súdy budú postupovať inak, ako predpokladajú autorky tohto dokumentu. Konkrétne situácie, na ktoré nepoznáme vhodnú odpoveď a zákon ju neposkytuje dostatočne jednoznačne, bude riešiť až aplikačná prax.
Výkaz transparentnosti
Zákon ukladá MNO vypracovať výkaz príjmov a výdavkov (výkaz transparentnosti) za aktuálny rok do 30. júna nasledujúceho roku a zverejniť ho do 15. júla vo verejnej časti účtovných závierok. Za rok 2025 je to až od účinnosti zákona za obdobie od 1.6. do 31.12.2025.
Pre občianske združenie a organizáciu s medzinárodným prvkom vzniká povinnosť vyplniť a zverejniť výkaz transparentnosti, až keď jeho príjem z verejných zdrojov v kalendárnom roku presiahne 35 000 Eur. Zároveň však platí, že ak fyzická osoba, ktorá zastáva funkciu štatutárneho orgánu alebo funkciu člena štatutárneho orgánu združenia, zároveň zastáva funkciu štatutárneho orgánu alebo funkciu člena štatutárneho orgánu inej mimovládnej neziskovej organizácie, za príjmy takéhoto združenia sa na účel podľa predchádzajúcej vety považujú príjmy všetkých mimovládnych neziskových organizácií, v ktorých táto fyzická osoba zastáva funkciu štatutárneho orgánu alebo funkciu člena štatutárneho orgánu.
Vzor výkazov ustanovilo MF SR svojím Opatrením č. 14/2025 r.o., ktorým sa ustanovuje vzor výkazu pre organizáciu s medzinárodným prvkom, občianske združenie, odborovú organizáciu, neinvestičný fond, neziskovú organizáciu poskytujúcu všeobecne prospešné služby a nadáciu.
O štruktúre a obsahu výkazu rokovali predstavitelia komory MNO Rady vlády pre MNO s MF SR a viaceré ich pripomienky boli akceptované. Napriek tomu existujú nejasnosti ako výkaz vyplňovať a čo do neho patrí. Preto Rada vlády pre MNO na svojom zasadnutí 23.9.2025 prijala uznesenie, ktorým odporúča MV SR a MF SR vypracovať metodické usmernenie na vypĺňanie výkazu.
MNO ako povinné osoby podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám
MNO sa stáva povinnou osobou podľa zákona 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám v znení zákona 109/2025 Z.z., ak:
- je zapísaná v registri MNO a
- v priebehu kalendárneho roka získala verejné prostriedky jednorazovo vo výške 3 300 € alebo kumulatívne 10 000 € (v roku 2025 len v období od 1.6. do 31.12.).
Ide o prostriedky od štátnych orgánov, od samosprávy alebo z rozpočtu EÚ vrátane alokácie z 2% zo zaplatených daní. Takejto MNO vznikajú rozsiahle a náročné povinnosti. Musí zverejňovať zmluvy, objednávky a faktúry, odpovedať na informačné dotazy a zverejňovať informácie o spôsobe ich vybavovania. Potrebná je analýza, čo zverejňovať a čo nie, na čo treba odpovedať a akým spôsobom. Považujeme to za diskrimináciu, lebo takéto povinnosti nemajú iné privátne subjekty, aj keď poberajú príspevky z verejných zdrojov. Okrem toho orgány verejnej správy majú prostriedky na túto činnosť vo svojich rozpočtoch, ale MNO musia na túto činnosť použiť privátne prostriedky vrátane zbierok a darov, a tým obmedziť alebo prestať vykonávať svoje všeobecne prospešné služby, služby na pomoc osobám so zdravotným postihnutím a iným znevýhodnením ako aj ďalšie potrebné a prospešné činnosti.
Podrobnú analýzu povinností a návody na ich plnenie nájdete v už zmienenom dokumente: Návod na postup pri aplikácii zákona č. 109/2025 Z. z., PDF, 582kB
Manuál o povinnom zverejňovaní zmlúv, objednávok a faktúr nájdete: Manuál: Povinné zverejňovanie zmlúv, faktúr a objednávok, PDF, 245kB
Tieto materiály pomáhajú MNO lepšie sa zorientovať a nastaviť interné procesy tak, aby vedeli spĺňať nové náročné legislatívne úlohy.
Svoju nespokojnosť vyjadrili MNO aj návrhom uznesenia pre Radu vlády pre MNO, ktoré bolo touto radou prijaté 23.9. 2025. Uznesenie odporúča Ministerstvu spravodlivosti SR v spolupráci s MNO pripraviť participatívnym spôsobom návrh novely zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov na základe Komorou MNO Rady vlády SR pre MNO vypracovanej analýzy dopadov zákona č. 109/2025 Z.z.
Rovnaké uznesenie bolo predložené na zasadnutie Rady vlády pre ľudské práva a rodovú rovnosť dňa 30.9. 2025. Toto uznesenie bolo z rokovania stiahnuté s odôvodnením, že stačí jeho schválenie jednou radou vlády. Súčasne Katarína Roskoványi, štátna tajomníčka MS SR, navrhla vytvoriť pracovnú skupinu na vypracovanie návrhu novely zákona o slobodnom prístupe k informáciám, ktorej konštitúcia už prebieha.
Ako ďalej
Zákon 109/2025 Z.z. je účinný od 1. júna 2025 a MNO pracujú na nastavovaní interných procesov tak, aby mohli spĺňať nové legislatívne úlohy. Zároveň sa však usilujú o presadenie opatrení na zmiernenie dopadov tohto zákona na MNO, o čom svedčí aj účasť na zostavení vyššie uvedenej pracovnej skupiny.
Branislav Mamojka
