38. zasadnutie Rady vlády SR pre MNO (ďalej len „rada“) sa konalo dňa 3. decembra 2024. Zasadnutie rady otvoril Patrik Krauspe, štátny tajomník Ministerstva vnútra SR, a poveril Simonu Zacharovú, splnomocnenkyňu Vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti, vedením rokovania. Z programu rokovania vyberáme:
Informácia o plnení úloh B. 10 uznesenia vlády č. 104/ 2017 a B. 20 uznesenia vlády č. 483/ 2023 k Akčnému plánu Iniciatívy pre otvorené vládnutie
Linda Zuzčáková z ÚSV ROS informovala prítomných o plnení úlohy B. 10. prostredníctvom analýzy, ktorej cieľom bolo zmapovať zverejnené datasety ústredných orgánov štátnej správy na portáli otvorených dát. Na ňom pribudlo za posledný rok 1800 datasetov, pričom 18 z 30 orgánov verejnej moci zverejnilo aspoň jeden nový dataset. Najviac ich publikovali Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka a Ministerstvo zdravotníctva. Boli sformulované nové odporúčania: prepojiť a zverejniť datasety z portálu otvorených dát územných samospráv, rozširovať a zefektívniť existujúce vyhľadávacie nástroje a podporiť prezentáciu a marketing portálu.
Jakub Adámek, z ÚSV ROS, predstavil plnenie úlohy B. 20. V rámci plnenia bol participatívnym spôsobom vytvorený a zverejnený Index participatívnej a otvorenej vlády (ďalej len „Index“), ktorý je prvým nástrojom svojho druhu na Slovensku, i v medzinárodnom kontexte. V tomto roku došlo k napĺňaniu Indexu a k zberu dát, pričom v súčasnosti prebieha ich overovanie.
Informácia o procese hodnotenia žiadateľov o akreditáciu v oblasti dobrovoľníckych činností
Tajomník akreditačnej komisie v oblasti dobrovoľníctva, Richard Lukačka (ÚSV ROS) informoval prítomných o procese hodnotenia žiadateľov. ÚSV ROS a MV prvý raz spustili udeľovanie akreditácií pre organizácie pracujúce s dobrovoľníkmi. Výzva na podávanie žiadostí bola spustená 5. augusta 2024 a uzatvorená 15. septembra 2024. Zapojilo sa do nej 100 žiadateľov. 58 žiadostí spĺňa zákonné požiadavky na udelenie akreditácie, 7 žiadostí ich nesplnilo a 35 žiadateľov bolo požiadaných o doplnenie žiadostí. Návrhy rozhodnutí o zamietnutí alebo udelení akreditácie budú pripravené v najbližších dvoch týždňoch.
Informácia o prebiehajúcich projektoch Úradu splnomocnenca vlády Slovenskej republiky pre rozvoj občianskej spoločnosti
Aktuálny stav riešenia projektov predstavila Silvia Ďurechová z ÚSV ROS.
Projekt Integrácia štátnych príslušníkov tretích krajín: Projekt má 3 podaktivity, pričom ÚSV ROS rieši podaktivitu 1.3., ktorej cieľom je mapovanie stavu problematiky o poskytnutí príspevkov a služieb zameraných na dlhodobú integráciu štátnych príslušníkov tretích krajín. V súčasnosti prebieha implementácia projektu, pričom podaktivita 1.3. sa rozbehne v decembri 2024.
Projekt Podpora odborných a koordinačných kapacít strešných organizácií občianskej spoločnosti: Projekt zameraný na budovanie odborných a koordinačných kapacít strešných organizácií občianskej spoločnosti podporí 14 organizácií. Podporené organizácie budú počas 4 rokov trvania projektu realizovať aktivity prostredníctvom konkrétnej verejnej politiky v spolupráci so subjektom verejnej správy (výzva na predkladanie žiadostí bola otvorená 6. decembra 2024).
Projekt Potravinová pomoc (REDIPOM): Cieľom projektu REDIPOM je pripraviť návrh jednotného systému poskytovania a redistribúcie potravinovej pomoci so snahou znižovať tvorbu potravinového odpadu a zdravotne nezávadnými potravinami pomáhať ľuďom v núdzi. Projekt je v štádiu schváleného zámeru a v súčasnosti ÚSV ROS pripravuje žiadosť o poskytnutie nenávratného finančného príspevku.
Bola podaná aj informácia o piatej fáze projektu technickej pomoci Efektívne zapojenie občianskej spoločnosti do implementácie a monitorovania fondov EÚ zavádzaním participatívnych postupov v programovom období 2021 – 2027 (ďalej len Projekt Partnerstvo), ktorý ÚSV ROS realizuje v spolupráci s Komorou MNO.
Nominovanie zástupcov mimovládnych neziskových organizácií do mechanizmov monitorovania európskych štrukturálnych a investičných fondov
Boris Sloboda, generálny riaditeľ sekcie programovania a podpory Programu Slovensko z MIRRI, ocenil odborné vstupy zástupcov občianskej spoločnosti a vyjadril nádej, že sa v dohľadnej dobe podarí ukončiť prípravu metodického usmernenia. Navrhol predloženie uznesenia na ďalšom zasadnutí Rady vlády MNO, ktoré by zadefinovalo, že výber zástupcov mimovládnych neziskových organizácií do mechanizmov monitorovania európskych štrukturálnych a investičných fondov ostáva v réžii Komory MNO. Finálnu dohodu následne Ministerstvo zohľadní v štatútoch monitorovacích výborov a komisií.
Poslanecký návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 213/ 1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších predpisov
Splnomocnenkyňa oboznámila radu so stanoviskom ÚSV ROS k predmetnému bodu:
„Dňa 2. apríla 2024 bol do Národnej rady SR predložený poslanecký návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 213/ 1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších predpisov. Na 37. zasadnutí Rady vlády pre MNO bolo prijaté uznesenie, ktoré odporúča, aby vláda SR vyjadrila nesúhlas s uvedeným návrhom pri prerokovaní poslaneckého návrhu zákona. K predmetnému zákonu bolo zo strany ÚSV ROS vypracované a zverejnené odborné stanovisko v spolupráci so zástupcami občianskej spoločnosti. Zo strany Úradu vlády SR bol vypracovaný pozmeňujúci návrh k poslaneckému návrhu, ktorý nevychádza z odporúčaní ÚSV ROS a nesystémovo zavádza úpravu lobingu len vo vzťahu k MNO. Pozmeňujúci návrh je v súčasnosti zaradený na rokovanie v Národnej rade SR.“
Marcel Zajac vyjadril sklamanie ohľadom aktuálneho znenia návrhu zákona. Nastáva podľa neho situácia, ktorá môže viesť aj k rušeniu MNO, ak nastane ich trestanie bez možnosti obhájiť sa. Otázne je podľa neho aj definovanie lobingu, keďže nepriamemu ovplyvňovaniu sa nedá v praxi vyhnúť – nedá sa dopredu predpokladať nepriamy vplyv konania MNO na verejných funkcionárov. Preto je podľa neho návrh zákona nevykonateľný.
Následne bolo prijaté Uznesenie rady, v ktorom:
- Žiada, aby všetky návrhy, ktoré zásadne menia status fungovania občianskej spoločnosti a mimovládnych neziskových organizácií boli riešené v riadnom legislatívnom procese.
- Vyzýva poslancov Národnej rady Slovenskej republiky, aby neschválili aktuálny pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Adama Lučanského k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Rudolfa HULIAKA, Dagmar KRAMPLOVEJ, Milana GARAJA a Adama LUČANSKÉHO na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 213/ 1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 245).
Vylúčenie mimovládnych neziskových organizácií ako oprávnených žiadateľov zo súťaže o verejné zdroje (menovite z Environmentálneho fondu a zo Zeleného vzdelávacieho fondu)
Richard Medal zo Siete environmentálnych organizácií Špirála zdôraznil, že návrh uznesenia k tejto téme sa opiera o schválené európske vládne či rezortné politiky, v ktorých sa hovorí o spolupráci verejnej správy s neziskovým sektorom aj v oblasti zvyšovania environmentálneho povedomia a vzdelávania. Na Slovensku ide o dlhodobo poddimenzovaný sektor, napriek tomu však dosahuje pozoruhodné výsledky. Tejto téme sa väčšinou venujú malé MNO a výška predmetných dotácií sa pohybuje rádovo v tisíckach eur a projekty zväčša prebiehajú v úzkej spolupráci s obecnými a krajskými samosprávami. Po diskusii rada prijala uznesenie, v ktorom odporúča Ministerstvu životného prostredia:
- Zverejniť vecné zdôvodnenie apriórneho vylúčenia odborných vzdelávacích mimovládnych neziskových inštitúcií pôsobiacich v oblasti environmentálnej výchovy, vzdelávania a osvety zo schém verejnej podpory (menovite z Environmentálneho fondu a zo Zeleného vzdelávacieho fondu).
- Zverejniť informáciu, v ktorej podloží medializované vyhlásenie o podpore envirovzdelávacím mimovládnym neziskovým organizáciám v uplynulých rokoch, vo výške 60 miliónov Eur, zverejnením zoznamu prijímateľov, názvov projektov, súm podpory a dotačných schém, z ktorých mala byť podpora projektov environmentálnej výchovy a vzdelávania v takejto výške vyplatená.
- Zachovať dostupnosť podporných mechanizmov z verejných zdrojov ( menovite z Environmentálneho fondu a zo Zeleného vzdelávacieho fondu) vo férovej a transparentnej súťaži aj pre mimovládne neziskové organizácie, ktoré tak môžu svojimi odbornými kapacitami pomáhať napĺňať ciele národných politík v oblasti rozvoja environmentálnej gramotnosti aj medzinárodné záväzky SR vyplývajúce z Agendy 2030.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky k vládnemu návrhu zákona o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Splnomocnenkyňa vlády pre rozvoj občianskej spoločnosti konštatovala, že schválená novela zákona o dani z pridanej hodnoty obsahuje aj novelu zákona o dani z finančných transakcií, ktorá obsahuje ustanovenia o vyňatí MNO spod transakčnej dane.
Milada Dobrotková poďakovala za prijaté znenie zákona a ocenila postoj ÚSV ROS a splnomocnenkyne, ktorý bol v súlade s postojom Komory MNO.
Podpora dobrovoľníctva zamestnancov verejnej správy
Alžbeta Brozmanová Gregorová z Platformy dobrovoľníckych centier a organizácií odôvodnila návrh posilniť dobrovoľnícke aktivity prostredníctvom zmien, ktoré by ukotvili prekážku v práci z dôvodu dobrovoľníckej činnosti do kolektívnych zmlúv ústredných orgánov štátnej správy. Konštatovala, že Koncepcia rozvoja občianskej spoločnosti na Slovensku na roky 2022 – 2030 obsahuje aj opatrenie č. 2.1.4., ktoré znie: “Zvýšiť informovanosť zamestnancov verejnej správy o prínosoch spolupráce verejného sektora s občianskou spoločnosťou a posilniť participatívne kapacity verejnej správy napríklad formou školení, metodických príručiek a priamej účasti na aktivitách mimovládnych neziskových organizácií.” Zakotvením prekážky v práci z dôvodu dobrovoľníckej činnosti do kolektívnych zmlúv zamestnancov štátnej správy podľa nej vytvára priestor pre uplatnenie tejto možnosti. Podpora firemného dobrovoľníctva a dobrovoľníctva zamestnancov verejnej správy vedie k rozvoju dobrovoľníctva aj mimo pracovnej oblasti. Ako dobrý príklad uviedla Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR, ktoré už má tento typ prekážky v práci zavedený v kolektívnej zmluve.
Rada prijala uznesenie, v ktorom odporučila informovať Vládu Slovenskej republiky o možnosti zakotvenia čerpania prekážky v práci z dôvodu dobrovoľníckej činnosti v rozsahu minimálne dvoch dní v kalendárnom roku do kolektívnych zmlúv ústredných orgánov štátnej správy.
Financovanie hospicov
Marcel Zajac navrhol prerokovať situáciu vo financovaní hospicov vychádzajúc z tlačovej konferencie, ktorá sa uskutočnila 2. decembra 2024. Na nej bolo konštatované, že v tejto téme mimovládne neziskové organizácie vo veľkej miere suplujú činnosť štátu. Keďže ide o inštitúcie, v ktorých prebieha ústavná starostlivosť, týkajú sa ich všetky predpisy zamerané na zdravotnícke zariadenia a inštitúcie. Z toho vyplývajú aj nariadenia, ktoré hospici musia spĺňať, a to aj vrátane platových podmienok. V súčasnosti však náhrady prichádzajúce od zdravotných poisťovní hospicom vykrývajú sotva 50% všetkých nákladov. Preto odporučil sprostredkovanie stretnutia s Ministrom zdravotníctva SR, prípadne aj s Ministrom práce, sociálnych vecí a rodiny SR ohľadom hospicov a na pokračovanie komunikácie s Asociáciou hospicovej a paliatívnej starostlivosti.
Štátny tajomník MZ SR Ladislav Slobodník spresnil detaily financovania hospicov a informoval, že Ministerstvo v súčasnosti vykonáva analýzu katalógu výkonov, ktorá sa zameriava aj na hospice a prebieha aj prieskum cien a nákladov hospicov.
Elena Marušáková upozornila na skutočnosť, že hospice tvoria len časť zdravotnej starostlivosti a problém financovania sa týka každej diagnózy.
Patrik Krauspe konštatoval, že ide o tému vyžadujúcu širšiu diskusiu. Preto navrhol, aby tento bod bol presunutý na nasledujúce zasadnutie Rady vlády pre MNO s čím členovia rady súhlasili.
Red.