Navštevovali škôlky s autistickými deťmi, hovorili s učiteľmi, rodičmi i lekármi. Aj vďaka tomu vyvinuli študentky dizajnu Fakulty architektúry Slovenskej technickej univerzity (STU) v Bratislave pod vedením pedagóga Martina Baláža pomôcku na komunikáciu s autistami. Aplikácia obsahuje stovky obrázkov s jednoduchou žltou postavičkou, ktorá vykonáva činnosti denného harmonogramu od hygieny, cez hru, prechádzku, či jedlo a spánok. Ďalšia séria postavičiek zase prejavuje emócie a ukazuje dobré i zlé správanie.
„Postavičky sú žlté – v prípade dvoch osôb môže byť druhá postava oranžová, pretože tieto farby sú pre autistov prijemné. Kresba neobsahuje veľa detailov, lebo tieto deti vyžadujú jasnú a presnú komunikáciu a detaily by ich vyrušovali,“ vysvetľuje Martin Baláž z Ústavu dizajnu Fakulty architektúry STU. Vývojári uvažovali napríklad pridať postavičke vlasy, oblečenie či opasok, ale práve to podľa nich odpútavalo pozornosť od obsahu a od aktivity, ktorú postava znázorňuje.
Tím dizajnérov spolupracoval pri vývoji ikonografického komunikačného systému pre ľudí s autizmom s viacerými organizáciami a edukačnými zariadeniami pre autistov. Pri návšteve škôlok a ďalších zariadení sa ukázalo, že väčšinou v nich pedagógovia používajú vlastné kreslené kartičky s obrázkami denného harmonogramu, predmetov či správania.
„Aplikácia dostupná cez internet by teda bola pre takéto zariadenia veľkou pomôckou. Študentky navrhli aplikáciu ako otvorenú platformu – obrázky, ktoré slúžia na ikonografickú komunikáciu s deťmi, je možné do aplikácie neustále dopĺňať a rozširovať databázu,“ priblížila Andrea Settey Hajdúchová z STU. Súčasná databáza má teraz niekoľko častí, sú v nej ikonky pre jedenie, zábavu, kultúru a relax, hygienu, oblečenie, vzdelávanie, šport či spánok. Takúto komunikáciu s autistami využívajú nielen učitelia, ale aj samotní rodičia. Obrázky podľa odborníkov povedia deťom, aké aktivity počas dňa majú vykonať. Tie zas môžu sledovať a označovať si, čo už urobili. Pomocou obrázkov komunikujú aj samotní autisti a hovoria iným, čo potrebujú a cítia.
„Bolo to zaujímavé zadanie, videli sme, že dôležitý nie je len vizuál, ale že môžeme deťom pomôcť. Myslím si, že sme sa s tým, aby aplikácia aj dobre vyzerala a aj pomáhala, popasovali úspešne,“ povedala jedna zo študentiek Eva Hudáková. Okrem nej boli do projektu zapojené aj Dominika Berkiová a Barbora Rutová, ktoré aplikáciu tvorili aj v spolupráci s grafickou dizajnérkou Evou Kubáňovou.
Na tejto téme plánujú pracovať aj v ďalšom akademickom roku. Plánujú vytvoriť nové verzie, ktoré by pomáhali deťom a dospelým s ďalšími diagnózami. Aplikáciu chcú preložiť do angličtiny a tiež nájsť investora, ktorý im pomôže dostať ju do škôlok a zariadení.
„Radi by sme rozšírili databázu ikoniek a vylepšili ich podobu. V novom akademickom roku by sme s ďalšou skupinou študentov skúsili systém rozšíriť do podoby, ktorú by mohli používať ľudia aj s ďalšími diagnózami,“ podotkol M. Baláž.
Prevzaté z www.cas.sk