Vodičský preukaz má byť dostupný aj pre nepočujúcich

Nepočujúci pán Peter chcel získať vodičský preukaz. Spolu s asistentkou kontaktovali deväť autoškôl v rôznych mestách Slovenska. V odpovediach, ktoré boli väčšinou zamietavé sa uvádzalo, že nepočujúci nemôže ovládať prevodovku, lebo nepočuje motor, v aute nie je možná komunikácia, takže nepočujúci nemôže absolvovať výcvik, alebo že pri skúške nesmie byť prítomný tlmočník. Rovnako sa dozvedel, že keď nevie odzerať, kurzom by neprešiel. Ochotu prispôsobiť výučbu človeku so sluchovým postihnutím prejavila iba jedna z oslovených autoškôl. Žiadosť o udelenie vodičského oprávnenia odmietla pánovi Petrovi potvrdiť aj lekárka so stručným odôvodnením, že nepočuje. Nepomohla ani argumentácia zákonom, ktorý nepočujúcim nezakazuje viezť motorové vozidlo. Aj ďalší všeobecný lekár opakovane argumentoval, že pán Peter nebude počuť zvukové signály ako sanitka, polícia, klaksón a že vizuálna pozornosť podľa neho nestačí. Uvádzal príklady dopravných nehôd, ktoré však neboli spôsobené nepočujúcimi a odvolával sa na obavy o svoju licenciu v prípade nehody u nepočujúceho pacienta. Argumentácia, že zákon uprednostňuje svetelné signály, vizuálnu pozornosť, pričom existuje mnoho nepočujúcich vodičov, nepomohla.

Pán Peter sa so svojím podnetom obrátil na Slovenské národné stredisko pre ľudské práva (ďalej len stredisko). Z rozsiahleho stanoviska strediska vyberáme: „Je nepochybné, že na poskytovanie služieb autoškôl sa vzťahuje povinnosť dodržiavať zásadu rovnakého zaobchádzania v zmysle antidiskriminačného zákona. Absolútne vylúčenie osôb so sluchovým postihnutím z možnosti získať vodičské oprávnenie bez možnosti individuálneho hodnotenia alebo prispôsobenia je neprimerané a v rozpore s antidiskriminačným zákonom.“

Stredisko aktuálne iniciuje vznik pracovnej skupiny, ktorej hlavným výstupom bude prehľadný informačný materiál pre autoškoly. Obsahom materiálu by mali byť najmä informácie o tom, že ľudia so sluchovým postihnutím môžu byť žiadateľmi o vodičské oprávnenie, ako môžu autoškoly s ľuďmi so sluchovým postihnutím komunikovať pri teoretickej výuke a výcviku a za akých podmienok sa môžu realizovať skúšky. Súčasťou materiálu by mala byť aj informácia, ako by autoškoly nemali postupovať a kde môžu nájsť ďalšie informácie a podporu v prípade potreby. Téme sa v Mostoch inklúzie budeme venovať aj v budúcnosti.

Michal Herceg