K predbežnej informácii o príprave návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia, predložila NROZP v SR nižšie uvedené pripomienky a námety. Vychádzali sme pritom zo záverov minuloročného projektu NROZP v SR Podpora spolupráce MNO pri účasti na implementácii a monitoringu uplatňovania Dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím.
- Návrh zákona predpokladá riešiť zvýšenie PP na opatrovanie len pre poberateľov v produktívnom veku, s čím nesúhlasíme. Žiadame, aby sa novelou zákona riešilo i zvýšenie PP na opatrovanie u poberateľov PP, ktorí sú poberateľmi dôchodkových dávok.
Dlhodobým cieľom by mala byť rovnaká výška PP na opatrovanie bez ohľadu na to, či jeho poberateľ je alebo nie je v produktívnom veku. - Posudzovanie príjmu. Do príjmu okrem darov by sa nemali započítavať i ďalšie jednorazové neopakujúce sa príjmy, ako sú príjmy z dedičstva či príjmy z plnenia z poistenia pre prípad dožitia určitého veku alebo doplnkového dôchodkového sporenia.
Kuriózne je posudzovanie príjmu z dedičstva – ak osoba s ŤZP zdedí nehnuteľnosť, započíta sa jej do majetku, ak ale túto nehnuteľnosť následne speňaží, prejaví sa jej to v ročnom príjme a na jeden rok prichádza o peňažné príspevky. V nasledujúcom roku sa zostatok príjmu z predaja už započíta do majetku a výplata PP sa obvykle obnoví. A trestať osobu s ŤZP za to, že sa zodpovedne správa počas života, šetrí si na starobu životným poistením alebo doplnkovým dôchodkovým sporením a po ich výplate mu štát zoberie na jeden rok PP, je niečo obdobné. - Požadujeme riešiť výšku PP na osobnú asistenciu. Svojou podstatou ide o odmenu za prácu, ktorú pre osobu s ŤZP vykonáva iná osoba. Jeho valorizácia by mala byť naviazaná na rast miezd, minimálne na rast priemernej mzdy v hospodárstve SR, nie na rast životného minima. Od roku 2013, kedy sa jeho výška upravovala naposledy, sa znížil rozdiel medzi jeho výškou a výškou minimálnej mzdy z 83 centov na 43 centov. Nízke ohodnotenie práce osobných asistentov zmenšuje okruh osôb, ktoré majú o vykonávanie tejto činnosti záujem ako o hlavnú zárobkovú činnosť. Preto žiadame do novely zaradiť úpravu jeho výšky.
- Zrušenie vekovej hranice 65 rokov pre priznanie PP na osobnú asistenciu a pre priznanie PP na kúpu osobného motorového vozidla. Domnievame sa, že ide o nerovnaké zaobchádzanie z dôvodu veku, čo je v rozpore s antidiskriminačnou legislatívou a v konečnom dôsledku i s Ústavou SR. Vekovú hranicu žiadame zo zákona vypustiť.
- Zrušenie hranice príjmu, po dosiahnutí ktorej sa prestávajú vyplácať opakované (mesačne vyplácané) PP, resp. sa začína krátiť PP na osobnú asistenciu. Posudzovanie príjmu bolo zavedené v zákone o sociálnej pomoci v dobe, keď i výplata štátnych sociálnych dávok (prídavku na dieťa) podliehali testovaniu príjmu žiadateľa. Štátne orgány by mali rozlišovať medzi ťažkým zdravotným postihnutím a jeho dôsledkami a hmotnou núdzou, kedy je určité testovanie príjmu opodstatnené, a upustiť od sledovania príjmu v prípade opakovaných PP. Navyše, systém trestá osamelo žijúce osoby s ŤZP, ktoré vykonávajú zárobkovú činnosť a prejavujú tak aktívny záujem na riešení svojej sociálnej situácie a zastavuje im výplatu opakovaných peňažných príspevkov, čo je citlivé najmä v prípade PP na osobnú asistenciu a PP na prepravu.
- Pri určovaní výšky PP na kúpu pomôcky, osobného motorového vozidla, zdvíhacieho zariadenia a úpravu bytu v najvyššom cenovom pásme navrhujeme rozšíriť poskytovanie príspevku i pre osoby s vyšším príjmom, ako je v súčasnosti stanovený 5-násobok sumy životného minima. Pri cenách nad 1 660 eur by príspevok vo výške určitého percenta z ceny mal byť priznaný i osobám s ŤZP s príjmom nad 5-násobok životného minima.
Ing. Bc. Milan Měchura